Deze website maakt gebruik van cookies om ons (anoniem) te informeren over het gebruik van de website. En ook om het u te vergemakkelijken te kunnen posten op uw sociale netwerk site.

ZENDING OVER GRENZEN
"alleen samen"

Veelgestelde vragen

Door het coronavirus is er veel veranderd in ons werk onder de allerarmsten in Oost-Europa. Hieronder vindt u antwoorden op de meest gestelde vragen over uw sponsorschap en wat u kunt doen. Verdere actuele informatie over het coronavirus en ons werk in Oost-Europa vindt u hier.

  1. Hoe gaat het met mijn sponsorkind of sponsorgezin; zijn ze getroffen door het coronavirus?
  2. Krijg ik in september de jaarlijkse 'update' van mijn sponsorkind of sponsorgezin?
  3. Kan ik nog kaarten of brieven sturen naar mijn sponsorkind of sponsorgezin?
  4. Kan ik nog pakjes sturen naar mijn sponsorkind of sponsorgezin?
  5. Worden kaarten, brieven en pakjes nog wel bezorgd bij mijn sponsorkind of sponsorgezin?
  6. Kan ik mijn sponsorkind of sponsorgezin extra ondersteunen met een gift?
  7. Gaat de sponsorreis naar Moldavië van 19 t/m 26 september nog wel door?
  8. Kan mijn individuele reis naar mijn sponsorkind of sponsorgezin nog wel doorgaan?
  9. Door de coronacrisis is mijn financiële situatie veranderd. Wat moet ik doen?
  10. Moet ik mijn bijdrage blijven betalen als mijn sponsorkind of sponsorgezin niet bereikbaar is voor de lokale medewerkers van Zending over Grenzen?
  11. Is er iets wat ik kan doen voor mijn sponsorkind of sponsorgezin?
  12. Kan ik als particulier nog gewoon kleding, breigoed of andere hulpgoederen inleveren?
  13. Kan ik als bedrijf nog producten doneren?

Hoe gaat het met mijn sponsorkind of sponsorgezin; zijn ze getroffen door het coronavirus?

Op dit moment is er één coronabesmetting bij een van onze sponsorgezinnen bekend. De sponsors van dit gezin zijn persoonlijk door ons geïnformeerd. Mocht in de komende tijd uw sponsorkind of iemand in uw sponsorgezin worden getroffen door het virus, dan kunnen we niet beloven dat we die informatie aan u doorgeven. Dit heeft onder andere te maken met de privacy van uw kind of gezin en of zij toestemming geven u hiervan op de hoogte te stellen.

Krijg ik in september de jaarlijkse 'update' van mijn sponsorkind of sponsorgezin?

Wij doen er alles aan om u zoals ieder jaar in september een verslag te sturen over hoe het met uw sponsorkind of -gezin gaat. Die informatie wordt in de eerste helft van het jaar door onze kind- en gezinscoaches verzameld. Onze kind- en gezinscoaches kunnen op dit moment niet of nauwelijks bezoeken afleggen aan de kinderen en gezinnen, maar er is zoveel mogelijk contact via de telefoon. Wat al aan informatie is verzameld, hopen wij u in september te kunnen toesturen. Mochten wij over uw sponsorkind of -gezin dit jaar geen informatie ontvangen, dan laten wij u dat uiteraard weten en zoeken we een manier om u toch zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de ontwikkelingen in dat land.

Kan ik nog kaarten of brieven sturen naar mijn sponsorkind of sponsorgezin?

Juist nu! Tijdens deze coronacrisis is het voor uw sponsorkind of -gezin heel fijn om van u te horen. Misschien heeft u nu ook extra tijd om een bemoedigende kaart of brief te schrijven. We hebben wel een paar tips voor u voor de bezorging:

• We werken momenteel met wat minder mensen op ons kantoor voor het verwerken van post. Als u een brief wilt sturen, e-mail de tekst dan naar sponsoring@zendingovergrenzen.nl. Uw kaart inscannen en e-mailen kan ook. Wij zorgen voor een Engelse vertaling bij uw kaart of brief.

• Schrijft u in het Engels, dan kunnen wij uw brieftekst of kaart gelijk doorsturen naar het land van uw sponsorkind of -gezin. Onze collega's ter plaatse (die geen Nederlands spreken) vertalen uw Engelse brief of kaart in de taal van het land. Dat scheelt één vertaalslag bij ons op kantoor.

Ook onze collega's in de Oost-Europese landen hebben te maken met strenge maatregelen. In een aantal veldlanden werken collega's vanuit huis. Vertalingen in de lokale taal en de bezorging kunnen dan even op zich laten wachten.

Kan ik nog pakjes sturen naar mijn sponsorkind of sponsorgezin?

Pakjes voor sponsorkinderen en -gezinnen gaan mee met onze transporten met hulpgoederen. Deze transporten liggen vanwege de coronamaatregelen helaas tijdelijk stil. Voorlopig kunt u dus het best een brief of een kaart sturen voor uw sponsorkind of -gezin. Hierboven leest u hoe u dat het best kunt doen.

Worden kaarten, brieven en pakjes nog wel bezorgd bij mijn sponsorkind of sponsorgezin?

De coronamaatregelen zijn in elk Oost-Europees land waar wij werken anders. Een aantal landen hanteert een streng beleid en niemand mag zonder geldige reden de straat op. Onze collega's blijven natuurlijk hun uiterste best doen om iedereen die van onze hulp afhankelijk is, in de belangrijkste levensbehoeften te voorzien. In dat geval kunnen kaarten en brieven zeer waarschijnlijk worden meegegeven. Pakjes bezorgen is helaas niet mogelijk, omdat wij tijdelijk geen transporten van Nederland naar Oost-Europa kunnen laten rijden.

Kan ik mijn sponsorkind of sponsorgezin extra ondersteunen met een gift?

Nee, een extra financiële ondersteuning specifiek voor uw sponsorkind of -gezin (naast uw sponsorbijdrage) zou tot ongelijke behandeling leiden ten opzichte van andere kinderen of gezinnen. U kunt wel een extra gift overmaken voor ons werk in het algemeen. Onze lokale medewerkers doen erg hun best om zoveel mogelijk hulp te blijven bieden aan kansarme gezinnen, kinderen en ouderen in deze moeilijke tijd, maar dit brengt veel extra kosten met zich mee. Extra giften zijn dus meer dan welkom. U een bedrag overmaken op ons rekeningnummer NL34 INGB 0000 0060 04 of eenvoudig via onze donatiepagina. Hartelijk dank!

Gaat de sponsorreis naar Moldavië van 19 t/m 26 september nog wel door?

De reis gaat helaas niet door. We hopen komend jaar (2021) in april/mei alsnog op reis te kunnen naar Moldavië. Voor meer informatie of aanmelding kunt u contact opnemen met Ina Pater via 036-5363615 of ipater@zendingovergrenzen.nl. Zij is niet alle dagen op ons kantoor, maar reageert zo snel mogelijk op uw vraag of aanmelding.

Kan mijn individuele reis naar mijn sponsorkind of sponsorgezin nog wel doorgaan?

Op dit moment is dat niet toegestaan. Heeft u plannen of vragen, bel of mail dan naar Ina Pater (zie het vorige antwoord).

Door de coronacrisis is mijn financiële situatie veranderd. Wat moet ik doen?

Heel vervelend als u door de coronacrisis in financiële problemen bent gekomen! Als u overweegt om uw sponsoring op te zeggen, neem dan contact met ons op via 036-5363615 of sponsoring@zendingovergrenzen.nl. We denken graag met u mee in het vinden van een voor u passende oplossing. Als u uw (sponsor-)bijdrage voldoet door middel van een Overeenkomst Periodieke Schenking, neem  dan contact op met Ina Ekkelenkamp iekkelenkamp@zendingovergrenzen.nl.

Moet ik mijn bijdrage blijven betalen als mijn sponsorkind of sponsorgezin niet bereikbaar is voor de lokale medewerkers van Zending over Grenzen?

Juist tijdens deze crisis is uw ondersteuning meer dan welkom! Onze kind- en gezinscoaches blijven zich volop inzetten om uw sponsorkind of sponsorgezin alle hulp te bieden die nodig is. Denk daarbij aan eerste levensbehoeften zoals voedsel, kleding en hygiënemateriaal, maar ook aan emotionele, pastorale en sociale ondersteuning, juist in deze moeilijke tijd. Soms kan dat telefonisch. Bij het bezorgen van eten en goederen krijgen wij ook de hulp van vrijwilligers van lokale kerken waar wij mee samenwerken. Dit is hartverwarmend en ook nodig.

Is er iets wat ik kan doen voor mijn sponsorkind of sponsorgezin?

Wat we met elkaar vooral en het beste kunnen doen, is bidden. Meer dan ooit weten we ons afhankelijk van onze Vader. Wilt u in het bijzonder bidden voor de allerarmsten en eenzamen in Oost-Europa? U vindt hier een aantal specifieke gebedspunten over ons werk.

Kan ik als particulier nog gewoon kleding, breigoed of andere hulpgoederen inleveren?

De behoefte aan hulpgoederen blijft aanwezig. Na een korte pauze zijn de transporten naar Oost-Europa deze maand weer op gang gekomen. Dat betekent dat u weer hulpgoederen kunt aanbieden bij de inzameladressen en bij de bakken bij ons kantoor in Almere. Houd daarbij wel rekening met de gezondheid van uzelf en degene bij wie u de goederen aflevert.

Kan ik als bedrijf nog producten doneren?

Wij verzoeken u om hierover contact met ons op te nemen. Per situatie zullen wij kijken wat er mogelijk is. Met inachtneming van de overheidsmaatregelen zullen wij hiervoor een afspraak met u proberen te maken.

 

Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op!